Quake, DotA Allstars, League of Legends, Super Smash Bros, Apex, Assembly… mitä nimet kertovat sinulle? Todennäköisesti ei mitään, jos et seuraa, pelaa tai työskentele elektronisen urheilun parissa, sillä kyseessä on tunnettuja e-urheilupelejä sekä -turnauksia. Tässä vaiheessa suurin osa lukijoistamme varmasti kysyy, ”että niin mikä e-urheilu?”
Tämän postauksen yksinkertaisena missiona on avata teille, rakkaat lukijamme, tätä polttavan kuumaa aihepiiriä, josta kaikki puhuvat, mutta josta hyvin harva kuitenkaan tietää yhtään mitään. Samalla esitelemme jyväskyläläisen e-urheilujoukkueen nimeltään KOVA Esports, jonka taivalta seuraamme suurella mielenkiinnolla. Kirsikkana kakun päällä kova kolmikko KOVAN riveistä saapui Harrin näppeihin stailattavaksi, ja lopputuloksen näette kuvista; esittelemme kolme kesään sopivaa casualia lookia Antti Hirvosen, Timo Tarvaisen ja Joonas Forssin yllä. Toisin sanoen kolme kärpästä yhdellä iskulla – valistukaamme ja nauttikaamme mieskomeudesta.
Mikä e-urheilu?
Elektroninen urheilu (eng. esports) on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua, jota voi harrastaa kuka tahansa, joka käyttää tietoteknistä pelilaitetta, joko pelatakseen yksin tai toisen henkilön kanssa lähiverkossa, pelikonsolilla tai Internetin välityksellä. Kilpapelaamisesta puhutaan silloin, kun pelaajat pelaavat tavoitteellisesti toisiaan ja pelin luomaa haastetta vastaan kilpailullisessa tilanteessa. Esport-kilpailut järjestetään yleensä turnausmuotoisesti tai pelitapahtumien yhteyteen. Tyypillisimmät esports-pelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä, jotka jakautuvat useampaan genreen eli alalajiin, joista tyypillisimpiä ovat FPS eli räiskintäpelit, MOBA eli areenapelit ja RTS eli strategiapelit.
Mistä e-urheilu juontaa juurensa?
Digitaalinen pelaaminen on lähtöisin 1950-luvulta, kun jo olemassa olevia pelejä, esimerkiksi meille kaikille tuttua shakkia, alettiin digitalisoida. Vuosikymmenten aikana pelit ovatkin kehittyneet suureesti kolikkopeleistä kotitietokone- ja konsolipeleiksi sekä pelimahdollisuudet laajentuneet pelien kehityttyä yksilö- sekä joukkuepeleiksi. Ison sysäyksen alalle toi Internet, jonka kautta pelaaminen oli mahdollista myös kaukana olevien vastustajien kanssa, ja minkä vuoksi kilpailu alkoi muuttua myös totisemmaksi, kun pelituloksia oli helpompi vertailla. Kaupalliseksi turnauspelaamiseksi pelaaminen muuttui 1990-luvulla, kun pelialan yritykset kiinnostuivat kilpailullisesta pelaamisesta. Esim. Nintendo järjesti NES-pelikonsolillaan omien peliensä maailmanmestaruuskisat Yhdysvalloissa jo vuonna 1990.
Miljoonia seuraajia ympäri maailmaa
Ammattipelaamisen kehittyminen on tuonut elektroniselle urheilulle runsaasti julkisuutta, ja sen suosio on todella kovassa nosteessa. Miljoonat ihmiset seuraavat erilaisia peliturnauksia suoratoistopalvelujen kuten Twitchin kautta, ja lähetyksillä on parhaimmillaan kymmeniä miljoonia katsojia. Tämän vuoksi suuret kaupalliset toimijat ja brändit ovat todella kiinnostuneita olemaan mukana järjestämässä sekä sponsoroimassa turnauksia. Kansainvälisesti korkeimmalla huipulla kilpailevat ja julkisuuden henkilöiksi rinnastettavat ammattipelaajat ansaitsevatkin vuosittain kymmenistä tuhansista miljooniin euroihin palkan, sponsorisopimusten ja palkintorahojen muodossa. On myös arveltu, että yritysten e-urheiluun liittyvät sponsorointi- ja mainosinvestoinnit ylittäisivät 1,5 miljardin dollarin rajan vuonna 2020.
E-urheilu Suomessa?
E-urheilun suosion kasvu näkyy myös meillä Suomessa, ja joidenkin tehtyjen tutkimusten mukaan laji on tällä hetkellä 18-29-vuotiaiden suomalaisten miesten keskuudessa jopa suositumpaa kuin jääkiekko. Monet suomalaiset pelaajat pelaavat suomalaisissa kilpapeliorganisaatioissa, mutta parhaat suomalaiset pelaajat pelaavat pääosin kansainvälisissä organisaatioissa. Suomessa tärkeimmät e-urheilutapahtumat ovat vuosittainen Assembly, oululainen Vectorama, porilainen Insomnia, turkulainen Grail Quest sekä vuonna 2015 perustettu kotimainen e-urheiluliiga Finnish Esports League (FEL). Suomessa toimii myös Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL), jonka sivuilta löydät lisää tietoa, mm. alan tapahtumista ja turnauksista.
Mikä KOVA Esports?
E-urheilun suosion kasvu näkyy tietysti myös siinä, että ammattipelaajien ja pelaajaorganisaatioiden määrät kasvavat kaiken aikaa. Yksi Suomen uusimmista e-urheiluyhtiöistä löytyykin meiltä Jyväskylästä; Esports Media Solutions Oy on perustettu maaliskuussa 2019 Antti Hirvosen ja Aleksi Halsaksen toimesta, ja yhtiön alaisuudessa pelaa KOVA Esportsin pelaajat seuraavissa peleissä: CS:GO, Heartstone, Starcraft 2 ja Fortnite. Joukkueen tavoite on nimensä mukainen eli kova, sillä se pyrkii seuraavan vuoden sisään pääsemään Suomen e-urheiluorganisaatioiden kolmen kärkeen. Pelillisten tavoitteiden lisäksi yhtiö tavoittelee myös Suomen parasta näkyvyyttä.
KOVAN CS:GO-joukkueeseen kuuluvat postauksen kuvissa poseeranneen Joonas ”doto” Forssin lisäksi Nikita ”derkeps” Sirmitev, Lauri ”pietola” Hietala, Samu ”uli” Leirilaakso sekä Toni ”STOVVE” Liukkonen. Heartstone-joukkueessa pelaavat Ville ”Keppada” Pääkkö, Wenlei ”ZhuGeLiang” Dai ja Mikael ”Mixu” Helenius. Fornite-joukkueessa pelaavat Ville ”flowdi” Virtala sekä Niko ”aistimus” Anttila.
KOVA Esportsin pelaajia nähdään tositoimissa seuraavan kerran elokuussa: CS:GO-joukkue on mukana Helsingin Messukeskuksessa Assemby Summer 2019 -turnauksessa, joka käynnistyy 1.8.2019. Hearthstone-pelaaja Ville ”Keppada” Pääkkö pääsi kilpailemaan 18.-20.8 Hearthstone Masters Tour -turnaukseen Bucharestiin, jonka voittajalle on luvassa huikea 500 000 € voittopotti.
Heräsikö kiinnostus, haluaisitko perehtyä lisää e-urheilun kiehtovaan maailmaan? Toivottavasti onnistuimme raottamaan tätä mystistä verhoa myös teille, joille ala ei ollut vielä lainkaan tuttu. Ota KOVA Esports seurantaan ja hyppää joukkueen mukaan kohti Suomen terävintä kärkeä – löydät heidät Instagramista, Facebookista, Youtubesta sekä Twitteristä.
Antti, Joonas, Timo ja Tom, suuri kiitos tyylikkäistä poseerauksista ja erittäin mukavasta kuvauspäivästä. Aaron’s toivottaa koko joukkueelle menestystä ja hyvää tuulta purjeisiin!
Iso käsi ja kiitos myös tämän postauksen mahdollistaneille Mikko Pakariselle ja Keskisuomalaiselle!